Parkur
Parkurové skákání je sport, ve kterém se jezdec na koni snaží v co nejkratším čase a s co nejmenším počtem chyb projet trasu s překážkami. Za svůj vznik vděčí nejvíce důstojníkům britské kavalerie, kteří skoky přes různé překážky považovali za vynikající trénink jak jezdce tak i koně. Parkur má úzkou souvislost s drezurou, kůň musí být velice dobře přiježděn a musí důvěřovat jezdci. Na olympijských hrách se poprvé objevuje v roce 1900 v Paříži. Do roku 1945 byl parkur téměř výhradně vojenským sportem a některých závodů se směli účastnit pouze armádní jezdci. Od roku 1974 závodí muži společně se ženami.
Na obrázku je přeskok přes dvojbradlí...
Soutěžní kategorie - stupně obtížnosti
V parkuru existuje několik stupňů obtížnosti. Od nejlehčího ZM, po nejtěžší TT. Každý stupeň má danou výšku překážek, přes které kůň skáče, určená je i maximální délka a počet skoků a kombinací, předepsané je i tempo. V tomto stupni může být překážka nanejvýš o 10 cm vyšší než je požadovaná výška stupně obtížnosti. Velmi často se v parkuru přistupuje k rozeskakování - pokud víc soutěžních dvojic dokončí parkur bez chyby (a podle propozic soutěže nerozhoduje čas), tyto dvojice se zúčastní ještě jednoho parkuru, který je většinou kratší a o něco obtížnější.
označení | popis | výška v cm |
---|---|---|
ZM | základní malé | 80 - 90 |
Z | základní | 100 |
ZL | základní lehké | 110 |
L | lehké | 120 |
S | střední | 130 |
ST | středně těžké | 140 |
T | těžké | 150 |
TT (skoky mohutnosti) | velmi těžké | 160 |
Vybavení jezdce a koně
Při parkurových soutěžích je předepsána výstroj nejen jezdce, ale i koně.
Výstroj jezdce | Výstroj koně |
---|---|
jezdecká přilba s tříbodovým úchytem | skokové sedlo (na rozdíl od všestranného sedla má méně hluboké posedlí, nižší zadní rozsochu, výraznější kolenní opěrky a bočnice tvarované více dopředu) |
jezdecké sako (černé, tmavě modré nebo tmavě zelené, červené) | třmeny - dobré jsou s šikmým třmenovým můstkem, nebo tzv. bezpečnostní (pokud se jezdci při pádu zachytí noha, třem vypadne z úchytu) |
jezdecká košile s bílou vázankou | podbřišník - při vyšších stupních je vhodný tzv. okopávací kryt, který zabrání, aby se kůň při skoku kopl do břicha |
rajtky (bílé, ale ženy mohou mít i béžové) | Kamaše pro koně-jsou nutné, aby se kůň nezranil na nohou, když skáče a shodí překážku či jinak upadne |
jezdecký bičík (maximálně 75 cm dlouhý) | |
Vysoké kožené jezdecké boty, nebo chapsy předepsané na závody |
Zakázaná výstroj | |
---|---|
--- | cokoliv, co by koni bránilo ve vidění (výjimkou je čabraka, chránící uši koně před mouchami) |
Penalizace
Skokové soutěže jsou zpravidla rozhodovány podle dvou stupnic a to podle stupnice A a podle stupnice C.
Prohřešek | trestné body - stupnice A | trestné vteřiny - stupnice C | |||
---|---|---|---|---|---|
1. neposlušnost | 4 | žádné | |||
2. neposlušnost | vyloučení | žádné | poboření překážky | 4 | 4, 3 v rozeskakování |
pád koně či jezdce | vyloučení | vyloučení | |||
překročení stanoveného času | 1/4 za každou započatou sekundu | čas není stanoven | |||
překročení přípustného času | vyloučení | 120/180/vyloučení |
Druhy soutěží
Dvoufázové skákání - Parkur se skládá ze dvou částí, pokud dvojice překoná první část bez chyby, hned pokračuje druhou částí, vítězí dvojice, která projela obě fáze a nasbírala nejnižší počet trestných bodů.
Honební skákání - Soutěž hodnocená podle tabulky C (chyby se přepočítají na trestné sekundy).
Soutěž do první chyby - Soutěž končí první chybou dvojice.
Volba dráhy - jezdec sám určuje, v jakém pořadí bude překážky skákat, musí překonat všechny a ve správném směru.
Skok mohutnosti - skáče se pouze jedna překážka, která se neustále zvyšuje. Vítězí dvojice, která překoná nejvyšší skok.
Překážky
Téměř všechny parkurové překážky mají shoditelnou část, její pád se trestá. Každá překážka se musí skákat ve stanoveném směru - vlevo vlevo je umístěn bílý praporek, vpravo červený.
Druhy překážek jsou například: proutěnka, kolmý skok, vodní příkop, oxer, dvojbradlí, triplebar, zeď, irská lavice,…
In-out je překážka mezi níž není ani jeden cvalový skok. Zvyšuje pružnost jezdce.
zdroj:http://krasni-konici.blog.cz